Eğitim
dendiğinde akla, ilk önce okul geliyor. Okullar, büyük umutlarla başlayan
öğrenim yaşamının içinde beklentileri yükselten
kurumsal yapılar.
Okullarda
1 yılda 36 hafta, haftada ortalama
35 saat ile toplamda 1260 saat ders işleniyor.
12 yıllık süre içinde işlenen 15.120
saat dersle öğrenciler kendini yükseköğrenime hazırlıyor. Yükseköğrenimde okunacak
bölüm ve üniversite tercihi ise daha çok ortaöğretimde elde edilen başarı ve
kazanımlara göre yapılıyor.
Ülkemizdeki
eğitimcilerin çoğu 15.120 saatlik öğrenim kısmına odaklanarak hedeflerini
belirliyor. Hedef, genelde öğrencileri bir sonraki öğretim kurumuna “yetiştirmek”
oluyor. Eğitimciler, daha çok ders yaparak başarının da artacağına inanıyor ki
bu ciddi bir sorun ve tartışma. Herhangi bir konuda başarının arttırılması için
daha çok tekrarın işe yaradığı -özellikle
sınavlara hazırlanan öğrencilerde- bir gerçektir ancak bu tekrarın nerede ve ne
şekilde yapıldığı önemlidir. Merkezî sınavlara hazırlanan öğrenciler hariç okulda,
sınıf ortamında ve aynı yöntemle yapılan tekrarların çok fazla yarar
sağlamadığını söylersek pek de yanılmış olmayız. Özellikle öğretmenin aktif,
öğrencinin pasif olduğu durumun saatini arttırarak elde edilecek başarı
bellidir. Herhangi bir alanda başarı elde etmek için en önemli unsur ilgidir.
İlgi, merakla desteklendiğinde ve sürdürülebilir bir çalışmayla başarıyı
getirir. O hâlde okullarda ilk olarak öğrencilerin derse ilgisini çekecek
yöntem ve çalışmalarla işe başlamak gerekir. Bu anlamda başta branş
öğretmenleriyle yöneticilere büyük görev düşmektedir.
Merkezî
sınav sonuçlarına bakarak derslerin şu anki başarılarını görmek mümkündür. Demek ki şu anki yöntemle derslerde
yapılan akademik çalışmalarla öğrencilerin derslere olan ilgisini çekmek ve
arttırmak çok da başarı göstermiyor. Klasik anlayışla yani öğretmenlerin sınavı
hedef göstererek sağladıkları motivasyon da ortada.
Nasıl
yapmalı?
Başarıyı
arttırmak için öğrencilerin ilgisini derse çekmek bambaşka bir konu ve bunun
için her dersi ayrı ayrı ele almak ve inceemek gerekir. Ancak her ders için
ders dışında birçok benzer ve farklı faaliyet mümkündür.
Sınıf
dışında yapılabilecek çalışmaların birkaçına değinmek gerekirse öncelikle
okullardaki öğrenci kulüpleri ele alınmalıdır. Günümüzde üniversitelerde birçok
öğrenci kulübünün bazı konularda neredeyse okulların da önüne geçtiğini ve
başarılı olduğunu biliyoruz. Bu anlamda ilkokul, ortaokul ve liselerde öğrenci
kulüpleri belirlenirken stratejik bir düşünceyle çalışmalara başlanması
önerilir. Öncelikle okul müdürleri ve diğer yöneticiler öğrenci kulüplerini “boş
iş”; öğrencilerin sadece rahatladıkları ve MEB’in getirdiği bir zorunluluk gibi
algılamamalı; kulüpleri, öğrencilerin kendilerini tanıyabilecekleri, yeteneklerini
keşfedecekleri fırsat alanları olarak görmelidirler. Yaparak öğrenmenin ne
denli başarı sağladığını birçok eğitim bilimci ifade ederek modellese de
maalesef okulların genelinde kolaycılığa kaçılarak işin sürekli teorisinde
kalınıyor.
“Bilmem kaç yıl okuyacaksın ama “sonunda”
bir mesleğin olacak ve hayatını kazanacaksın.” diyerek bir insanın bu denli uzak bir hedefle
sürdürülebilir bir motivasyon sağlaması mümkün mü? Neredeyse tamamen soyut
üzerinden somut bir yaşama hazırlık…
Örnek
vermek gerekirse, “Yabancı dil öğren
çünkü sana çok gerekli olacak.” söylemiyle öğrencilerin derslere ilgi
göstermesini beklemek yerine Yabancı Dil Münazara Kulübü’nde keyifle, azimle,
başarma isteğiyle motive olmasını sağlamak daha iyi sonuç vermez mi?
Fen
bilimleriyle ilgili bir kulüpte hazırlayacağı bir proje sayesinde disiplinler
arası öğrenmenin en olumlu sonuçları alınmaz mı? Örneğin; bir kimya projesi
üzerinde çalışırken öğrenciler aynı zamanda fizik, matematik, biyoloji, bilişim
teknolojilerinden en az birini daha araştırmak ve öğrenmek durumundadır. Sunum
aşamasına geldiğindeyse dilin kullanımı, yazım ve anlatım gücü, estetik kaygı
ve görsel sanat becerilerini de kullanılarak kendini geliştirir. Yani herhangi bir dersten proje hazırlarken öğrenciler,
farkında olmadan farklı derslerle ilgili de çalışmış olur. “Akıllı” ve ileriyi gören bir okul yöneticisi, ders dışı
çalışmaları çok ciddi anlamda planlayarak, stratejik yaklaşım gösterir. Okulun
koşullarını zorlayarak kulüplerin en etkin şekilde çalışmasını sağlar. Bunun
için öncelikli olarak kulüplere rehberlik edebilecek öğretmenlerin
keşfedilmesi, motive edilmesi, eğer bu anlamda yeterli öğretmen kadrosu henüz
oluşmamışsa bunu sağlamak için yöneticinin önderlik etmesi gerekir. İşte okul
yöneticilerinin liderlik vasfının ne denli önemli olduğu bu gibi durumlarda
ortaya çıkar. Öğretmenlere talimatla “yapın” demekle işin performansının
artmasını beklemek pek mümkün değildir.
Eğitim
kadrosunun hazır bulunurluğunun yanında okulun fiziksel koşullarının yeterliliği
de kulüp çalışmaları için önem taşır. En büyük sorunlardan birisi koşulların
yetersizliği nedeniyle kulüp çalışmalarının yapılmayışı veya üstünkörü
yapılmasıdır. Oysa canlıların hayatta kalabilmeleri ve gelişim göstermeleri,
olanaklara ve şartlara uyum sağlamalarıyla doğru orantılıdır. Herhangi bir
organında sorun olan veya eksikliği olan insanın diğer organlarını kullanma ve
geliştirme becerileri artar. Bugün sağlıklı bir insanın dahi tırmanmaya cesaret
edemeyeceği dağların zirvesine tırmanmayı başaran görme engelliler gibi birçok
benzer örnek yaşam varsa, şartların olumsuzluğundan yakınmak en büyük acizlik
olarak görülebilir.
Birçok
becerinin geliştirilmesi için tesislere, büyük mekânlara veya araç-gerece
ihtiyaç yoktur. Kaldı ki bunlara ihtiyacı gerektirdiğinde de mutlaka bazı
çözümler üretilebilir. Asıl gerekli olan hayal gücü, inanmak, merak ve
yaratıcılıktır.
Okul
kulüpleri, öğrencilerin yaparak ve yaşayarak öğrenmelerini sağlayarak akademik
başarının arttırılması, kişisel gelişim ve birçok becerinin geliştirilmesi için
çok büyük önem taşır.
Öğrenimi
binaların dışına taşıma becerisi
gösteren yönetici ve öğretmen sayısının artması dileğiyle…
Merit Casino | Play with Bonus | Bitcoin Casinos
YanıtlaSilMerit Casino is a bitcoin casino that welcomes the thrill 메리트 카지노 of the free play in exchange choegocasino for your money. Discover the thrill of winning on a huge 온카지노 range of games.